Längesen

Nu var det längesen jag skrev men vårt internet har legat nere så det har inte gått att lägga in något.

Julius är 5 veckor nu och igår blev Linus hans pappa på riktigt. Var nämligen på familjerätten och skrev på faderskapspapper.
Vi visste inte riktigt hur det skulle gå till, om man skulle bli utfrågad som ett förhör eller om de skulle ta massa prover men det var ju bara att skriva på papper.
Vi har även skickat in pappar till folkbokföringen om vad han ska heta. Det blev Marcus Julius Jonsson. Då kanske ni undrar, varför Marcus, jo gudfar heter så. Så enkelt var det. :)

Allt rullar på här hemma, vi försöker hitta på något varje dag för att inte fastna inne i huset och nu är det ju fantastiskt väder så det är så enkelt att komma ut. Det stora problemet är att hitta rätt kläder till Julius, blir ofta för varm och svettig fast jag har minimalt med kläder på.
Sen är det ju det där med mössa... Man "måste" ha en mössa på men jag har bara varma mössor och har varit ute och letat och det finns bara varma eller bebismössor som man knyter under hakan. Vill inte ha en sån! Sommarmössorna som finns går inte ner över öronen. Men det känns som när han ligger i vagnen är det ingen fara för det blåser inte in i vagnen och in i öronen. Jag får beställa mössor av mamma och leta vidare.
Kom även på att alla kläder vi har är långärmade, och de riktigt varma dagarna som varit skulle det varit skönt med kortärmade tröjor. 

Han har börjat le!!! När han gjorde det första gången blev man alldeles varm och lycklig i hela kroppen. Nu ler han närstan hela tiden när man pratar med honom. Han har även börjat prata med Linus. Linus säger ett ljud (svårt att skriva ner) och då svarar Julius med samma ljud. Jättehäftigt.

En annan sak som har hänt är att han älskar att ligga och bara titta och jollra på sin favorit matta. Även över skötbordet har vi en mobil och där kan han ligga hur länge som helst och bara titta. Det känns skönt för man får mer gjort här hemma nu när man inte behöver ha honom på armen hela tiden när man går ifrån.

Har haft en återträff med föräldrargruppen. Det blev tre flickor och två pojkar och Julius och den andra killen är födda på samma dag. Julius var så stor jämfört med de andra.
Har även varit på BabyCafé i Sävja. Där fick man lägga sina bebisar i en tygpool med en mobil som de låg och tittade på och själv fick man prata strunt och ficka med de andra mammorna. Jättetrevligt och fikat kostade 5:-

Innan jag fick barn har jag varit så skeptisk mot de här olika grupperna som finns för att man bara pratar och jämför sina barn.
Men vilket behov man har att prata om hur man har det och fråga hur andra har det plus att man får ju en massa tips om olika saker. Sen finns det ju alltid en barnmorska, distriktsköterksa eller förskollärare i närheten man kan fråga om sina funderingar. Bättre att prata med de som är i samma situation så slipper man tjata ihjäl de som inte har barn och inte bryr sig ett skit om hur ofta man ammar, hur barnet är i magen mm.

Nu börjar Julius vakna.

Trevlig valborg


Här är han 11 dagar, lillskrutten

Kommentarer
Postat av: Tina

Hej Tessan! Kollade efter en kompis bebis på webbisar, såg ditt namn+bebis, googlade på det och hittade hit. Väldigt kul att se vad en "gammal" gympavänn har för sig nuförtiden. Och STORT GRATTIS!!! Vilken supersöt liten kille! Men oj, vilken kämpig förlossning! Hoppas att du hunnit återhämta dig ordentligt! Jag är själv föräldraledig för tillfället, med mina två tjejer (21 och 3 månader gamla) och försöker njuta så mycket jag kan av att vara hemma med dem innan jag ska börja jobba igen i september. Äldsta tjejen har nog ärvt mina gympagener, hon älskar att göra kullerbyttor och bli runtkastad i luften... Ha det bra du och familjen! Många kramar från Tina

2009-04-29 @ 00:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0